De afgelopen periode ben ik als eindverantwoordelijke voor de digitale ontwikkeling en dienstverlening actief geweest bij een Top 5 woningcorporatie. Een corporatie die in het verleden is geteisterd door een slecht imago en de gevolgen hier van.
In de jaren daarna heeft deze organisatie zich enorm ontwikkeld tot een organisatie met een heldere structuur en controle en zeer positieve cultuur. De samenwerking binnen de organisatie is goed en kansen worden gezien. Kansen op het gebied van het verbeteren van de organisatie intern maar ook kansen voor haar klanten, de huurders. De focus van de woningcorporatie ligt ook in de sociale functie en doelstellingen waarbij zij zich richt op “sterke buurten”.
Op het gebied van digitalisering zien we dat de kansen vanuit de bedrijfsonderdelen ook worden gezien. De wens rondom innoveren in deze processen is groot en het belang van automatisering en digitalisering hierin wordt erkend. De beleving van de afdelingen en het management is echter dat zij vanuit hun “IT-afdeling” onvoldoende gefaciliteerd worden op het gebied van deze wensen.
Het perspectief vanuit de afdeling ligt daarin toch anders. Er is hier sprake van meerdere ambities op diverse doelgebieden. Bijvoorbeeld vanuit data en informatiemanagement als ook op regie en infrastructuur. De ambities zijn meer divers en vanuit de verschillende deelgebieden wordt hard gewerkt aan vooruitgang.
Hoe kan het dat er zo hard wordt gewerkt maar dat er zo weinig gevoel is van vooruitgang?
Om dit inzichtelijk te maken is er gestart met een uitgebreide analyse waarbij de strategische doelstellingen werden gekoppeld aan succesfactoren van een IT- organisatie en de ambities binnen de afdeling. Hier kwam een beeld uit op de verschillende doelgebieden van de volwassenheid op de succesfactoren en de onderliggende uitgangspunten.
Hieruit konden een aantal belangrijke conclusies worden getrokken waaronder:
– Het gesprek tussen business en IT werd niet (voldoende) gefaciliteerd vanuit de verschillende doelgebieden.
Hierdoor wist IT niet goed wat er bij de business leeft en de business niet waar de IT mee bezig is.
– De punt op de horizon is onvoldoende bepaald. Dit betekend dat er geen duidelijk beeld is van waar de organisatie heen beweegt en hoe de IT op deze richting aan kan sluiten.
– Vraag en aanbod wordt onvoldoende gecommuniceerd en is onduidelijk waar de vragen terecht dienen te komen.
– Eigenaarschap wordt niet ingevuld
Natuurlijk waren er nog een aantal andere conclusies maar bovenstaande zijn enorm van belang om beeld te geven aan het perspectief wat heerst. Door deze analyse is daarna het besef ontstaan bij zowel de business als de IT afdeling waarin versterkt dient te worden om de samenwerking te verbeteren. Daarnaast zijn er roadmaps gerealiseerd waarbij duidelijk werd door stappen wat de business mocht verwachten op een bepaald moment in de tijd.
Dit leverde op dat:
– Business initiatieven werden gestart om de prioritering van projecten mede te bepalen
– De regiefunctie versterkt en verder geprofessionaliseerd wordt
– Er meer focus komt op informatie- en projectmanagement in het kader van professionalisering maar ook samenwerking
– De business haar rol beter weet te pakken, en meer aansluiting zoekt met de IT afdeling
Daarnaast wordt er vanuit de besturing ruimte geboden aan het management om te gaan kijken naar de richting, strategie en inrichting van het geheel.
Inmiddels is dit overgedragen aan de nieuwe eindverantwoordelijke die hiermee aan de slag zal gaan. De verwachting is dat zij de komende jaren nog veel succesvoller gaan worden op dit onderwerp!
Herkent u zaken in bovenstaand verhaal?
Of wilt u zelf wel eens weten hoe “succesvol” u bent in het organiseren van digitalisering en automatisering in uw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met mij op!